יום שבת, 1 בנובמבר 2014

תעש' - סמלו של התעש' / פרק ב'


1.11.2014
                          סיפורים קטנים מימים רחוקים...
סמל תעש 
התעשייה הצבאית לישראל
 
לאחר קום המדינה 

צילום:  צפורה דגן  
                        מהאוסף הפרטי שלי. 




 סמלו  של  התעש' 

המשך לפרק: תעש' או תע"ש 
חלק  ב' 
                      

 

                                                                 דף ממחברתה של ציפקה ( צפורה דגן)...        
~*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*~
*
היה זה בסוף שנת 2012. הוזמנתי לתת הרצאה במסגרת "העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית". 
נושא הסמינר השנתי היה "התעשיות הביטחוניות בישראל". יפה עשו מארגני התכנית שהכניסו כהרצאת מבוא את הנושא "נשק במחתרת", נושא המספר על אשר היה בראשית שנות דרכה של המאה, בימים של טרם קום המדינה. 
תחילה התלבטתי לאיזה מסלול להוביל את דברי ועל מה לשים את הדגש בהרצאתי זו. עלה במוחי רעיון, לשלב בהרצאתי כמה סיפורים קטנים, אותם שמעתי ממרואייני בראיונות הרבים שערכתי במסגרת התנדבותי רבת השנים לארכיון ההגנה. היו אלה ראיונות לתיעוד פעילותם של המרואיינים בשנות טרום המדינה, שנות המאבק בבריטים ופעילותו של המרואיין במלחמת העצמאות - זאת לתעוד ולמורשת הדורות הבאים.  
(כל הראיונות שערכתי הופקדו בארכיון המרכזי של ההגנה, בבית אליהו גולומב בתל-אביב).

ראיונות רבים שנערכו במסגרות שונות וזיכרונותיהם שחברים כתבו, מצויים לא במעט בארכיונים ובספרים שנכתבו לאחר קום המדינה. אולם ראוי לציין, כי בשנים הראשונות שלאחר מלחמת העצמאות תועדו בעיקר מפקדים ולוחמים שסיפרו את שהיה, בהדגש מיוחד של היבט על מהלכי הקרב. היה זה היבט בזווית של מאקרו ופחות מההיבט האישי של הלוחם. נצמדתי לרעיון סיפורו האישי של 'האיש הקטן', הלוחם, ושילבתי בדברי הרצאתי כמה מהסיפורים הקטנים שאליהם נחשפתי בראיונות שערכתי, שכמה מהם עוד ישולבו בהמשך במסגרת הכתיבה בבלוג שלי, בפרקים הבאים. 
בימים שלאחר הרצאתי הגיעו אלי מספר תגובות מקהל המאזינים להרצאתי, שהתקשרו להודות על כך "שההרצאה הייתה מעניינת, דווקא ובמיוחד בסיפורים האישיים שסיפרו על "האנשים הקטנים". סיפורים שחלקם סופרו לי מ"מקור ראשון", לעיתים סופרו בפעם הראשונה בראיון שנערך עימם... כך הם מתועדים בארכיון ההגנה וכך העברתי אותם לקהל המאזינים באותה הרצאה.  
בטלפונים שהגיעו אלי לאחר ההרצה שמו דגש על כך, שסיפור אישי הינו ביטוי לחוויות אישיות באשר לפעילותם של אותם אנשים בשנותיהם במחתרת, שנות המאבק והמלחמה להקמת מדינת-ישראל.

אחת משיחות טלפון אלה, משכה את תשומת ליבי במיוחד.  
התקשר אלי אמציה כץ מרחובות. הציג עצמו כמי ששנים רבות עיצב בצה"ל את סמלי היחידות הרבות שבצבא. בנוסף, יש לו תחביב של איסוף סמלים. מיד רותקתי לשיחה. סמלים ואותות, הינם נושא החביב גם עלי. שיחתנו התמקדה בנושא סמלו של התעש' והכיתוב המוטבע בתחתית הסמל, שעם חלוף השנים גם סמל זה עבר שינויים.  

ראוי לציין לתזכורת, שסמל תעש' מבוסס אף הוא כמו סמל צה"ל וסמלן של יחידות רבות בצה"ל - שעוצבו על בסיס סמלו של  ארגון ההגנה משנות טרום המדינה.  
סמל ההגנה הוא חרב מגן וענף זית  מלפף אותה כסימן לשלום !!

דומה לו  ברעיון זה גם סמלו של הפלמ"ח, 
שאף הוא עוצב בשנות טרום המדינה ומבוסס על חרב ושתי שבלים בצדיו!  




משמעותם של סמלים אלו, בכך שהחרב הינה ביטוי להגנה, ענף הזית והשבלים מסמלים את השלום !!

כך גם היה לאחר הקמת היחידות השונות בצה"ל. סמלי היחידות עוצבו על בסיסו  או/ו בשילוב סמל ההגנה. וסמלי היחידות השונות בצה"ל ניתן לראות את החרב המסמלת הגנה ואת ענף הזית המסמל שלום.
*~*~*
סמל ההגנה  עוצב בשנת 1943  על ידי "מונדק" פסטרנק, 
הוא משה (מונדק) בר-תקוה וחולק לראשונה בג'וערה
לבוגרי קורס מ"מ של ההגנה.

*~*~*
סיכת המ"מ שעוצבה בקורס מ"מ של ההגנה,  
נהייתה לסמלו של ארגון ההגנה, 
אותה מקבל כל בוגר קורס קצונה בצה"ל !! 

 *~*~*

בימין ובשמאל =  סמל ההגנה מול סיכת המ"מ בהגנה ובצה"ל 

*~*~*


ומהו סמלו של התעש' ?
בימי המחתרת לא היה לתעש' שום סמל משלו. רק לאחר קום המדינה והעברת מכוני תעש' ההגנה מהמחתרת לתעשיות הביטחונית של מדינת ישראל, עוצב סמל מיוחד לתעשייה הצבאית של המדינה. 
בסמל התעש' הראשון עוצב גלגל שיניים המסמל את התעשייה וגם כאן במרכזו של הסמל מופיע סמל ההגנה המקורי, שהוא-הוא סמל סיכת המ"מ של ההגנה, כמוזבר לעיל. 
מתחת לסמל מופיעה המילה תעש - תעש בלא גרש ובלא גרשיים !! 

טפסים שונים של תעש מראים שסמל זה היה כזה משך שנים רבות, אף כי מידי פעם ניתן לראות את מילת השם תעש', כתובה  עד היום בעיתונות ובספרים שונים עם הטעות - תע"ש בגרשיים, זו טעות...  


דוגמא נוספת של סמל התעשייה הצבאית בישראל : 
המילה תעש מופיעה 'נקיה' ללא גרשיים כלל !!
 
סמל תעש 
סמל התעשייה הצבאית לישראל
 


















לאחר הפרטת חלק מהתעשייה הצבאית לשתי תעשיות ביטחוניות, 
עוצבו הסמלים הנ"ל מחדש, בשינוי קל בלבד ביניהם. ראוי לשים לב לכיתוב שבתחתית הסמל, כאשר בכתיבתו באנגלית, ישנו היפוך של אות אחת בין שתי יחידות התעשייה שהופרדו  - זהו היפוך "על הראש" של האות האמצעית וכך זה נכתב: 
IMI = Israel  Military  Industry
IWI = Israel Weapons Industry

זהו אותו הסמל ו'אותו כיתוב' בתחתית הסמל,  
רק האות האמצעית היא זו ש- 'התהפכה על ראשה'!!  
   IMI <<->> IWI 













בסוף שיחתי עם אמציה כץ, סיפרתי לו שבידי מצוי סמל תעש נוסף - ייחודי ויחידי !!

סמל זה מהאוסף הפרטי של צפורה דגן.

כזה הוא סיפור יציקת הסמל "תעש  במחתרת" : 
הסמל הזה הוזמן במיוחד אצל זאב ברץ, שעסק בין היתר בהטבעת סמלים ומכירתם. בשלב מסוים חשבתי שסמל תעש מתאים וראוי לתיעוד על גבי מצבותיהם של עובדי תעש', מי שעבדו בתעש' בימי המחתרת, כפי שיצק ומכר את סימלי הפלמ"ח... רעיון דומה נעשה אף הוא ביוזמתי, לאחר מותו של בעלי מתי דגן ז"ל בשנת 1989. גם כאן פניתי לזאב ברץ שעיצב ויצק את סמל הפלמ"ח למצבות פעולה זו נעשתה בחנותו של זאב ברץ בתאום עם מיכה פרי ז"ל, שהיה מזכיר 'ארגון חברי הפלמ"ח " באותן שנים. חברי פלמ"ח רבים רכשו את הסמל הזה בחנותו של זאב ולאחר שנפטרו, הוצמד הסמל למצבותיהם ע"י בני משפחתם. אך היו גם מי מחברי הפלמ"ח ששמרו את הסמל הזה למזכרת בביתם, והיו גם מי שתלו את סמל הפלמ"ח בגאווה בסלון ביתם...  
לזאב ברץ הייתה חנות לעיצוב ויציקת סמלים ואותות, ברחוב נחלת בנימין בתל-אביב. חנותו עתיקת היומין זכורה לי היטב עוד מימי ילדותי, כשהחנות הייתה בידי אביו של זאב. הגעתי לשם כילדה קטנה עם סבי, שמואל מרקין ז"ל, שהיה מתפרנס מכך שסחב חבילות כבדות בידיו הקשישות וסיפק מכשירי כתיבה לחנויות ברחובות דרומה של תל-אביב, במיוחד לחנויות שברחוב נחלת בנימין וברחוב הרצל. בכך מצא את פרנסתו הדלה והצנועה בימי "תל-אביב הקטנה"... 
לפני מספר שנים, נסגרה חנותו של זאב וכך נותר בה רק סמל אחד של "תעש' במחתרת", זהו אותו סמל שעוצב כדוגמה ואותו קבלתי מזאב במתנה טרם סגירת חנותו ההיסטורית. 

המיוחד בסמל היצוק שנותר בידי, בכך שהוא גם מיוחד וגם יחידי !! 
יחודיותו - בתחתית הסמל  מוטבעות המילים                                     
תעש במחתרת !!                        
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
*
*** תודה מיוחדת לאמציה כץ מרחובות על עדכונים בנושא הסמלים !  

 ציפקה (צפורה דגן)  מראיינת ותחקירנית מתנדבת לתיעוד בארכיון ההגנה,  מבנות הפלמ"ח שעבדו בתעש' ההגנה במחתרת.
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה