יום רביעי, 26 בנובמבר 2014

ה"סטן" - The Sten Gun / פרק ב'

20.11.2014
            סיפורו של מקום 
ה"סטן"  -  The Sten Gun    
המשך:  ה"סטן" חלק  ב' 


הסבא הנכד וה"סטן"                     

סיפורים קטנים מימים רחוקים ... 
                  דף ממחברתה של ציפקה - זיכרונות

*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*

שלוש פעמים נסעתי לעמק יזרעאל לראיין את ניצן. בביקורי השלישי, לפני שנפרדנו, לאות תודה על שראיינתי אותו, הגיש לי ניצן זר פרחים ושקית פירות שסק מהעץ שצמח ליד ביתו. כוס קפה מהביל, צילום תמונה למזכרת ואני שומעת אותו אומר לי: "ציפי, בואי אראה לך משהו מיוחד". ביתו בנוי היה על מדרון הגבעה ובשיפוע התחתון היה לניצן חדר קטן. מדפי ספרים ישנים ומאובקים, שולחן ושני כסאות, פינת קפה ומיטת ברזל כזו שקראנו לה בפלמ"ח ובקיבוצים "מיטת סוכנות". היות ומיטות ברזל פשוטות כאלה היו מייצרים בכמויות גדולות לעולים החדשים שהגיעו לארץ לאחר תום מלחמת העצמאות.  

ניצן הרים את שולי כיסוי המיטה ושלף מתחת למזרון הקש חבילה שנראתה כבדה והייתה עטופה בבדים. נדרכתי מסקרנות לדעת מה מסתתר בחבילה המוזרה הזו. ניצן הסיר בזהירות את הבדים שעטפו את החבילה, הניח אותם על הרצפה ומתוך החבילה החל לבצבץ כלי נשק מוזר. "מה זה"? שאלתי את ניצן. הוא חייך ואמר: "זהו "סטן" 'מיוחד', שמאחוריו ישנו סיפור קטן. ישבתי על הכסא וכזה היה סיפורו של ניצן: 

" באחד הימים, כשעבדתי עם מספר בחורים בפרדס, בעת המנוחה שאלו אותי החבר'ה אם ארשה להם להסיר כמה ענפים מעץ לימון, כי עליהם להכין לעצמם "מקלות קאפאפ" לאימונים בפלמ"ח. "מקלות קאפאפ" מעץ לימון, נחשבו בעיני החבר'ה למקלות ,הכי טובים והכי חזקים". מובן שהסכמתי, אומר ניצן, ואף סייעתי להם לבחור ולנסר כמה ענפים ישרים כפי שרצו.

לפתע שאל  אותי אחד הבחורים: "תגיד לי ניצן, האם אתה מסוגל לירות ב"סטן" ישר מהבטן ולפגוע 'בול'?" ראוי להזכיר, כי ל"סטן" ישנה קת ברזל ארוכה, לכן קשה להשעינה ביציבות על הבטן, לירות מהבטן ולפגוע 'בול'. "אין בעיה" עניתי להם. בתשובה אמרו לי החבר'ה: "ניצן, בוא נעשה תחרות ונראה מי יצליח טוב יותר בירי כזה לפגוע 'בול' במטרה".
בסוף יום העבודה נפרדנו. החבר'ה הלכו לאהלי הפלמ"ח ואני נשארתי בפרדס והורדתי גם לעצמי קטע של ענף עבה יותר מעץ לימון כל שהוא. בשובי לחדרי, טיפלתי בכלי ובסוף שבוע העבודה נפגשתי עם הבחורים לתחרות הירי. כך זכיתי בתחרות עם הפלמ"חניקים לפגוע 'בול' במטרה שהוצבה לפני.
מראה ה"סטן" לאחר שעבר את טיפולו של  ניצן 

קת מיוחדת מעץ לימון שהורכבה על ה"סטן" - במקום קת ברזל שהייתה לכלי במקור   
את ה"סטן הזה שמרתי לי למזכרת. גם כאשר נערך בקיבוץ 'איסוף כלים', כמו בכל הארץ על פי הוראות המשטרה, אני לא מסרתי ולא אמסור את הכלי שלי. בשבילי זו מזכרת מסיבה נוספת: כשהגיע מועד גיוסו של נכדי לצה"ל, התקדם הבחור לקורס קצונה ובאחד מימי חופשה מהצבא, בא אלי הבחור וסיפר לי - שבאימוני הירי שעבר, הן בטירונות והן בקורס לקצונה, היה הוא הצלף הטוב שבחבורה. כשנשאל, כיצד זה שאתה 'פייטר' כזה ? ספרתי להם על ה"סטן" המיוחד שלך סבא, שהוא הוא זה ששימש אותי בילדותי לאימוני הירי".
כך, בזכותו של סבא, בזכות  ה"סטן" של סבא, 
נהיה הנכד לצלף  בצה"ל. 
הערה:  
סיפורו זה של נחום היה לאחר מבצע גדול שנערך בארץ,  לאיסוף כלי נשק וציוד צבאי שהיו בידי אזרחים.
 המטרה הייתה לאסוף אותם ולמוסרם למשטרה בלא צורך בהזדהות. 
     המשך יבוא      
   ציפקהמראיינת ותחקירנית מתנדבת לארכיון המרכזי של ההגנה בתל-אביב
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה